خطابه به مثابه راهبرد فرهنگی در اندیشه فارابی
نویسندگان
چکیده
از نگاه فارابی سعادت انسان در بستر زندگی اجتماعی رقم میخورد و ارتباط و مفاهمه بین فرهنگی، متضمن سعادت و پیشرفت زندگی مدنی است. او در میان صناعات متفاوت منطقی، خطابه را دارای ویژگیهای مهمی مانند عامه فهم بودن و شمول موضوعی میداند و آن را جهت مفاهمه همگانی و تربیت افراد جامعه مناسب میشمارد. او که دارای دیدگاههای سیاسی و اجتماعی است، خطابه را برخوردار از دو حیثیت راهبردی فرهنگی میانگارد: یکی آنکه معارف حقه برهانی را که فراتر از سطح فهم عامه است، با شیوههای اقناعی، تسهیل و به أذهان مردم نزدیک میسازد. به دیگر سخن، خطیب به ترویج حکمت و حقایق یقینی میپردازد. حتی در علومی چون پزشکی، برای فرهنگسازی و رواج رفتارهای صحیح بهداشتی و طبی در میان عامه که از دانش طب بیبهرهاند، روشهای خطابی مورد نیاز است؛ دوم آنکه در معارف اعتباری که برهان راه ندارد و تنها شیوههای جدلی و خطابی قابل اجراست، شیوههای خطابی بر جدلی ارجحیت دارد و ادراک جمهور نسبت به گفتوگوی خطابی از پذیرش بیشتری برخوردار است.
منابع مشابه
هنر به مثابه راهبرد فرهنگی در اندیشه فارابی
فارابی در طراحی مدینه فاضله جایگاه ویژه ای را به هنرمندان اختصاص داده است. هنرمند پس از طبقه حکام و فرمانروایان الهی و در کنار خطیبان و پیشوایان مذهبی جای گرفته است. برای تبیین این جایگاه می توان چنین استدلال نمود که: -1 از نظر فارابی عامه مردم قدرت ذهنی کافی برای درک حقایق عقلی ندارند یا از انس و آشنایی کافی با امور عقلی و سعادت های عقلانی برخوردار نیستند. -2 در عین حال بالاترین سعادت و خوشبخت...
متن کاملهنر بهمثابه راهبرد فرهنگی در اندیشه فارابی
فارابی در طراحی مدینه فاضله جایگاه ویژهای را به هنرمندان اختصاص داده است. هنرمند پس از طبقه حکام و فرمانروایان الهی و در کنار خطیبان و پیشوایان مذهبی جای گرفته است. برای تبیین این جایگاه میتوان چنین استدلال نمود که: -1 از نظر فارابی عامه مردم قدرت ذهنی کافی برای درک حقایق عقلی ندارند یا از انس و آشنایی کافی با امور عقلی و سعادتهای عقلانی برخوردار نیستند. -2 در عین حال بالاترین سعادت و خوشبخ...
متن کاملفلسفه امامت در اندیشه فارابی
تبیین عقلانی نظریه امامت، از مهمترین و کارآمدترین ابزارهایی است که میتواند زمینه گسترش و صدور این اندیشه را به سراسر جهان فراهم آورد. از این رو، در این نوشته برآنیمیکی از نخستین تبیینهای عقلانی این دیدگاه را بررسی کنیم؛ تبیینی که بهوسیله ابونصر فارابی ارائه شده است. او از نخستین فیلسوفان جهان اسلام است که به ضرورت وجود رئیس اول و جانشین او (امام) در مدینه فاضله توجه کرده و در اثبات آن استدلال ...
متن کاملماهیِّّّت هنر در اندیشه فارابی
فارابی پیرامون هنردر دو سطح سخن می گوید. هنری که در جامعه محقق می شود، مشتمل بر هنرهای محمود و هنرهای پلید است. البته هنر فاضله و هنری که به دست هنرمند مدینه فاضله تولید می شود، صرفا هنر محمود است. هنر محمود یا هنر فاضله، خیر و سعادت معقول را در قوای خیالی مجسم می کند و در صدد ایجاد اعتدال در عواطف و احساسات است. در حالی که هنر پلید،درست در نقطه مقابل قرار دارد و انفعالات و عواطف را به افراط و ...
متن کاملگردشگری شهری به مثابه راهبرد توسعه خلاق در بافتهای فرسوده
ظهور نظریات توسعه درونزا از اوایل قرن بیستم تاکنون، نیاز به مرمت بافتهای فرسوده درونی شهرها را الزامی میکند. بافت های فرسوده به دو دسته کلی واجد ارزش و فاقد ارزش تقسیم میشوند. جدیدترین رویکردهای مرمتی، با توجه به بیانیهها و منشورهای جهانی، با جامعنگری، سعی در تکیه بر میراث موجود در بافتهای فرسوده واجد ارزش و تلفیق اقتصاد و فرهنگ و احیای پایدار بافتهای تاریخی از طریق تعیین نقش آنها در سا...
متن کاملمبانی مابعدالطبیعی اندیشه سیاسی فارابی
فارابی از بزرگترین نمایندگان فلسفه سیاسی و شاخص ترین چهره سیاسی دوره اسلامی است. پژوهشگران فلسفه سیاسی، سیاست مدنی در تفکر معلم ثانی را جزیی از نظام عام فلسفه او میدانند. فارابی سیاست مدنی را در افق فلسفه وجود مطرح میکند و با توجه به دریافتی که از مراتب هرمی موجودات و کیفیت صدور و ارتباط آنها با سبب اول دارد به استنتاج هستی مدنی انسان و مرتبه وجودی مدینه میپردازد. فارابی الهیات و سیاست را در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
حکمت سینوی (مشکوة النور)ناشر: دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران
ISSN 17356687
دوره 18
شماره 52 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023